2012. május 1., kedd

Are You Ready? Y/Y???

Jani bácsival minden évben elmeséltettük, milyen volt a disznótor. Hogy volt? Mit csináltatok belőle? Te hogy csináltad a kolbászt? Amikor felsorolta 10 kg kolbász hozzávalóit, a végére mindig odatette: és egy marék porcukor. Micsoda? Minek az? Jani bácsi elhalkította a hangját és jelentőségteljes pillantással mindig csak annyit mondott: KELL bele!

Namost. Mit keres egy fitness csaj egy zsírban tocsogó gasztroblogon? Amikor az írás ötlete felvetődött, én is úgy gondoltam, kell bele, nagyon is.
Így történt, hogy Gerda írása itt is megjelenhetett. Olvassátok, aztán legyen valami foganatja!

Most megosztom veletek, hogy mint egészségmániás és testsúlyfóbiás, miket szoktam enni, hogyan élek.
Amit én csinálok, azt úgy hívják, hogy életmódváltás, és szerintem az egyetlen útja annak, hogy az ember hosszú távon kordában tudja tartani a súlyát. A mindenféle idióta, drasztikus, egyoldalú diéták szart sem érnek, úgyis visszahízol, ne áltasd magad, hogy te majd jól megtartod a súlyod, csak egyszer fogyjál le. Aha, persze. Fogyni szép lassan kell, heti 0,5...1 kg-t. Aki mást mond, az ostoba. Ha már éveket kibírt valaki túlsúlyosan, nehogy már azon a pár héten-hónapon múljon, amivel tovább tart lefogyni. Pláne, hogy így nagyobb az esélyed, hogy meg is tartod utána. Mert közben, mivel sokáig tart, hozzászoksz a másfajta ételekhez, és utána az lesz a természetes. Csak mondom.


Szóval az egyik alap, amivel tudom, hogy semmi újat nem mondok, az a mozgás. Az a lényeg, hogy találjunk valamit, amit ÉLVEZÜNK, ami örömet okoz (persze, tudom, a szex is, de az nem elég). Amúgy csak kellemetlen kötelesség lesz és kínlódás, aminek tudjuk, hogy mi a vége. Manapság rengetegféle sport közül lehet választani. Én például spinningfüggő vagyok, és futni meg görkorizni is szoktam. A TRX-et is szeretem. Barátnőm kick-box aerobicra jár, egy másik zumbá-ra. Ők meg azt imádják. (Mondjuk az aerobic bármely formájával, vagy a csoportos vonaglással-seggrázással engem pl. ki lehetne üldözni a világból).
 Biztos vagyok benne, hogy ha jól megkeresi, mindenki talál kedvére valót.  Erről ennyit, taglalhatnám még, hogy valóban mennyivel másabb az ember hangulata, közérzete, de ezt is mindenki tudja. Mégis gyakran a lustaság győz. Ezért mondom, ha szereted, amit csinálsz, akkor oda menni akarsz, azt várod, az nem kényszer.
Menjünk tovább a táplálkozás felé, elvégre ez egy gasztroszerű blog, vagy mi. Nem árulok zsákbamacskát, kompromisszumokat igenis kell kötni. De nem nagyokat, hanem kicsiket. (Azért is tanácsolom, hogy ne csináljátok a két-hétig-csak-rizst-eszem és hasonló ökörségeket.)
A cukor helyettesítése édesítővel vagy nyírfacukorral például egy ilyen. Vagy a fehér liszt kiváltása teljes kiőrlésű lisztekkel, darált magvakkal. Az én kedvenceim a zabpehelyliszt és a teljes kiőrlésű tönkölyliszt, meg a mandulaliszt. Azért mondom, hogy kis kompromisszum, mert az ezekkel készült süteményeimet a munkahelyemen konkrétan felzabálják a csajok, és kérik a recepteket. Olyan rossz nem lehet… igen, tudom, a liszteknek nagyjából ugyanannyi a kalóriatartalma, a magoknak meg kurva magas, de ne feledkezzünk el a GI-ről sem, meg arról, miben mennyi tápanyag van, és azok hogyan viselkednek a testünkben, hogyan szívódnak fel, plusz az emésztésünkre mi milyen hatással van. Mondjuk, amikor fogyózik az ember, akkor ilyen sütiket se nagyon egyen, max. hetente 1x 1-2 darabot. De ilyenkor is lehet finom desszerteket készíteni, például sült almát fahéjas, vaníliás, édesítős sovány joghurttal leöntve, kevés mandulával megszórva, vagy sovány túrót édesítővel, vaníliával, reszelt citromhéjjal meg egy kis pirított dióval, vagy fagyasztott gyümölcsöt joghurttal turmixolva, édesítve, a málnás pl. kis rumaromával mennyei. Vagy pudingot sovány tejből főzve, édesítővel, vagy gyümölcssalátát és még van ezer egészséges, kalóriaszegény, mégis nagyon finom édesség.  Kompromisszum, mert nem habos torta, de kis kompromisszum, mert ezek a dolgok finomak, és mert az édességigényt tökéletesen kielégítik. (legalábbis az enyémet :o)
 Azután, ha már csak testsúlymegtartás a cél, jöhet a palacsinta zabpehelylisztből, édesítővel készítve, reszelt alma belesütve, vagy a xilittel, darált mákkal és zabpehellyel készült meggyes süti és a többi. 


  Ja, hogy mi lesz a lekváros buktával, croissant-tal? Háááát … azok tiltólistások. Nekem mondjuk ezek egyáltalán nem hiányoznak, sőt, már idegenkedem is tőlük amúgy. Mert felpuffasztanak, mert tápanyag szinte nincsen bennük, mert a fehér liszt, cukor és tömérdek zsiradék együttesen van jelen bennük, mert felnyomják a vércukorszintet az egekbe. Több rossz van bennük, mint jó. (Elképzelem, most egyesek mit gondolnak/mormolnak az orruk alatt)…
A húsokhoz zöldséget, salátákat eszem, azok nekem egyébként sokkal ízletesebbek, változatosabbak, mint pl. a krumpli vagy a rizs. Amiket én imádok: tepsiben, kevés olivaolajjal sült répa és sütőtök együtt, a brokkolipüré, zellerpüré, fehérrépapüré, (megfőz, összetör, pici vaj, só, bors bele, ennyi), sült karfiol, hagymás gomba, fokhagymás spenót, hagymás borsó stb. Néha eszem bulgurt, de azt is zöldségekkel, több zöldség, mint bulgur. Illúzió megvan, hehe. Ha néha tésztát eszem, az is tk. tönkölylisztből van, és hozzá a szósz, ha nem paradicsomos, és muszáj valami krémet rátenni, akkor sovány tejföl vagy joghurt, az is éppencsakhogy. Úgyis a hús és zöldség a lényeg. Teszek bele jó sok hagymát, attól krémes lesz J Viszont fogyókúra esetén csakis zöldségköret jöhet szóba!!
A zöldségkrém-levesek kiváló találmányok. Rengeteg zöldséget főzök bele, összeturmixolom, megy bele icipici vaj és 1-2 evőkanál sovány tejföl. Ízletes, nem hizlal, jóllakom vele. A húsleves nekem főétel, telerakom hússal és zöldségekkel, tészta nem is kell bele.
Rántott húst is szoktam enni, csirkemellből, sütőben sütve, fűszeres olivaolajba, majd teljes kiőrlésű zsemlemorzsába forgatva tojás és liszt nélkül, zöldségkörettel, vagy salátával.
Amiket én nem eszem: fehér cukor, fehér liszt és minden ezekkel készült dolog, (kivéve a túró rudi és ritkán 1-2 kocka csokoládé), magas zsírtartalmú tej, tejföl, joghurt, sajt, túró (mindenből csakis soványat). Kivételt képez a vaj, mert azt imádom. Tejszín, rántással készült ételek (még tk. lisztből sem), sertés, birka, kecske, vadak, zsír és zsíros dolgok.  Amit ritkán fogyasztok: krumpli (kb. évente 2x), rizs, és általában minden szénhidrátból próbálok keveset enni, kivéve a gyümölcsök, abból rengeteget zabálok. Mondjuk, este azzal is vigyázni kell.
Nassolás, ja. Hát gyümölcsök frissen és aszalva is, meg a DM-ben és Müllerben nézzetek szét, milyen jó kis egészséges sós nasikat meg müzliszeleteket lehet kapni. Na én azokat szoktam eszegetni, persze mértékkel. Meg magam is készítek ilyeneket (aszalt gyümölcsök és magvak különböző kombinációit), aprítógéppel. Szerencsére ennek a táplálkozásnak köszönhetően a vércukrom nagyon rendben van, soha nincsenek falásrohamaim vagy farkaséhségem. Pedig sokat sportolok, de még edzés után sem érzem úgy, hogy mindjárt felfalom a férjemet vagy a szomszéd macskáját.
A lényeg tényleg az, hogy amit nem ehetünk, azt ízletes dolgokkal tudjuk kiváltani, helyettesíteni, így új ételeket, új ízeket fedezünk fel, és szépen lassan ez a táplálkozás teljesen természetessé válik a számunkra. Őszintén mondom, hogy nem hiányzik az olajban sült krumpli, vagy a túrós batyu, vagy a fánk, vagy a sertéspörkölt, vagy a tejszínes mártásos tészták, mert van, amit egyek helyettük, hasonlóan finom, vagy még finomabb ételek, desszertek.
Szeretném elmondani, hogy én nem ítélem el/nézem le azokat az embereket, akik nem így élnek/táplálkoznak. (Akkor a legtöbb barátom, rokonom mehetne a levesbe :D). A kövéreket sem nézem le, amennyiben nem áltatják magukat, amennyiben tisztában vannak a korlátaikkal, elfogadják önmagukat és élvezik az életet.
Akikről megvan a véleményem, azok az emberek, akik folyamatosan nyávognak, sóhajtoznak, sajnáltatják magukat, hogy milyen kövérek, mégsem tesznek semmit ellene. Vagy pedig másra fogják a kövérséget, hormon, pajzsmirigy, szülés, öregedés. Igen, tudom, tény, hogy ilyen is van, de nem annyi, mint amennyien ezt állítják magukról.
Vannak olyanok is, akik lépnek-nyomon hangoztatják, mennyit sportolnak, és mégsem fogynak, és mégsem látszik rajtuk. Azután kiderül, hogy heti 2x elmennek jógázni (több túlsúlyos kolléganőm is kizárólag jógázik), vagy heti 2x fél órát futnak, no az annyi, mint halottnak a csók. Vagy a spinning órát komótosan, öregesen végigtekerik, az edzőt és a zenét véletlenül sem követve. Vagy az edzőteremben töltött 2 órából másfelet végigpletykálnak :)) Vagy tényleg sokat sportolnak, de annyival többet esznek is, ismerek olyan hölgyet, aki ezzel a címszóval egy egész pizzát bevacsorázik.
Nem elég, hogy sportolunk, azt GYAKRAN ÉS INTENZÍVEN kell tenni.
Olyanokat is ismerek, akik arra panaszkodnak, hogy hiszen ők diétáznak, keveset esznek, és mégsem fogynak, mert egy pohár víztől is híznak. És nem veszik észre, hogy azzal, hogy a diétás (önmaguk vagy más által előírt) étrend mellé bekapnak egy-két grissinit (CH), délután egy gyümölcsjoghurtot (ami ugye tele van cukorral, ha bolti), este egy kis kölesgolyót (CH), akkor elcseszik az egészet. Meg hetente 2x találnak kifogást arra, hogy felfüggesszék a diétát. Ezek egyenként tényleg nem jelentősek, de együttesen már elegek arra, hogy a diéta sikertelen legyen.  Pláne, ha mozgás nem társul mellé.
Remélem, hogy mindenki talál valami számára hasznosat a posztomban….

Ha viszont valaki recepteket szeretne tőlem, azt szívesen küldök :)

 

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Távol álljon tőlem, hogy bárkit is megsértsek, sőt, a legnagyobb tiszteletem azoknak, akik minden nap áldoznak formájuknak és ilyen precizitással képesek élni, írni, stb, stb.
Én is azt mondom, hogy igenis kell ilyen írás, de bevallom cikknek felét sem értettem és ebben még némi túlzás is volt, de ez biztos az én hibám. A "gasztroszerű blog"-nál kinyílt a pupillám és a "spinning" kifejezésnél szinte elveszni éreztem magam. Valahogy Süllőcske írását, még ha mélyről feltörő indulatok közepette egy lihelletre meg is könnyeztem, valahogy olvasmányosabbnak, és pláne érthetőbbnek éreztem. Az a sütis rész nekem "űber" kínai volt. Nekem a fogyókúra az, amikor sovány mangalicát eszegetek, vagy egy kicsit jobban hagyom a kolbászt megszáradni, mert akkor a nap bármely időszakában lehet rágcsálni. A tök sütve, az nekem „A” desszert. Mindent szeretek és eszegetek is. Nem hiszek a szélsőségekben. Azt gondolom az minden téren rossz.
Lehet, hogy egészségtelen életet élek??? Naná, hogy lehet!
Túlsúlyos vagyok??? Az biztos! (177cm/78kg, bár most lehet, hogy 80 - kit érdekel??!!) De az íjat húzni kell, a puskát/fegyvert tartani és azok a csúnya nagy pontyok is időnként úgy tudják fárasztani a horgászokat.:-))

Gerda! Bocs és tényleg le a kalappal ....
Ja, de "abban" a dologban nagyon egyet értek Veled:-) Az nem sport!! Legalábbis nem „nojnkomafünf” szerint kell értékelni.

Legyetek, jók, egyetek jót!
üdv, csi

bélabácsi2 írta...

Ezek a mondatok nagyon fontosak:

"A húsokhoz zöldséget, salátákat eszem, azok nekem egyébként sokkal ízletesebbek, változatosabbak, mint pl. a krumpli vagy a rizs.
...
A lényeg tényleg az, hogy amit nem ehetünk, azt ízletes dolgokkal tudjuk kiváltani, helyettesíteni, így új ételeket, új ízeket fedezünk fel, és szépen lassan ez a táplálkozás teljesen természetessé válik a számunkra."

Valamint a mozgás.
A fogyáshoz több, a szinten tartáshoz ugyanannyi energiát kell leadnunk, mint bevinnünk.
Én nem hiszek olyan ételben, aminek a megemésztése több energiába kerülne, mint amit bevisz a étel a szervezetbe, hiába hirdetik ezt "szakemberek".
A legtisztább dolog a mozgás, és a keringésnek is jót tesz.

gerda írta...

Szerintem mutasd meg a párodnak, ő lehet, hogy érti, miket írtam, a spinningre a gugli jó megoldás lehet, a gasztroszerű blog vicc akart lenni, a gasztro szócskát csak ismered tán :)

gerda írta...

Ezen már én is elgondolkodtam, hogy tényleg igaz-e, hogy vannak "negatív kalóriájú" ételek, például a brokkolira mondják ezt, meg hogy a fagyi sem hizlal igazán, mert hideg, és a test fűtése felhasználja az energiát, amit azzal beviszek. Mondjuk ezeket én sem hiszem el.

Névtelen írta...

A párom három gyermek után is tartja az eljegyzési súlyát, ami nem egészen 50kg. Mindent ehet és eszik is. De hagyjuk, ez alkat kérdése.
A "gasztro" szócskát ismerem és el sem tudom felejteni, bár jobb lenne - a szakállas pasival együtt. Ő egy „gasztro” volt ....az "enterológus" szócskával kiegészítve:-((
Szóval ezt is hagyjuk. A téma tuti, hogy nem ebbe a "gasztroszerű blog"-ba illő.:-))
Utána néztem a spinning-nek is! ……szobabringának tűnik.:-))

Minden jót!
Üdv, csi

Drachenkopfhändler írta...

Senki sem a napi 2 db. piros almától lesz kövér, mindig mondom, de elhallgattatnak.
Az édesítőszerek használatáról vitatkoznék, de minek.

Névtelen írta...

Ez a műmájer vacak épp kettővel többször került fel a netre, mint kellett volna.