2013. május 24., péntek

A legjobb konstelláció

by PO

Ezt az ételt - amit már nemrég említettem - igen ritkán készítem. Egyrészt azért, mert kell hozzá szamóca. Másrészt pedig kell hozzá rukkola is. Mindkettő szezonálisan fordul elő.

Azért hoztam elő a dolgot még egyszer, mert MOST van a legjobb alkalom arra, hogy ez a saláta igazán finomra sikerüljön. Ugyanis itthon a szabadföldi rukkola még nem magzott fel, még egy hétig talán szedhető és az ízes, hazai, szabadföldi szamóca mostanában jelent meg. Ilyenkor érdemes! Mert nem az igazi a drága, ízetlen, nagy szemű földieperrel, rukkolát pedig máskor csak salátamixekben lehet látni, tehát nem lehet belőle elegendő mennyiséget asztalra tenni.

Ez a saláta magában is sikeres, lavórnyi mennyiséget is kíván az ember - mondom én, aki egy fél kiló rukkolát egy délután minden hókuszpók nélkül, magában elcsipegetek.

Először elkészítem az öntetet: egy kis, zárható üvegbe öntök olíva olajat, balzsamecetet, teszek hozzá mézet, sót, fehér borsot. Amíg a rukkolát megmosom, lecsepegtetem, széttépkedem és egy naaagy tálba dobom, rendszeresen összerázom. Akkor jó, ha minél homogénebb és jó sötét színt mutat.

Ha kacsahúst (comb, szárnytő) sütök hozzá, azt csak sózom és sütőben 180 fokon készre sütöm. Ha (pecsenye) kacsamáj is kerül, azt fűszeresen készítem. Régóta sütök egyszerűen fűszerezve, kacsazsírban májat. Tavaly olvastam a Food and Wine blogon egy érdekes és pikáns fűszerezést, azt csavargattam tovább. Eszerint a forró zsírba egész szemes borsot, egész római köményt, fekete hagymamagot és csillagánizst szórok, később negyedelt vöröshagymát. Amikor leveleire esett, színt kapott, hozzá teszem a ketté vágott kacsamáj darabokat. 10-15 perc alatt óvatos kevergetés mellett készre sütöm. Természetesen ezt majd csak a tányéron sózzuk, csipetnyi füstölt paprikával vadítjuk.




8 megjegyzés:

anica inkognitóban írta...

a címről istenbizony az ugrott be: előkerült Gerda, vagy a tavalyi epres posztja...:)

Daróczi Imre írta...

Szamócának mit is nevezünk pontosan? Én ezzel mindig bajban vagyok.
Tegnap a cég előtt egy fazon árult saját epret, vettem egy fél kilót. Remélem nem olvassa a családom, mert nekik nem jutott, hazafelé úton megettem az egészet. Ma veszek még :-)
Ellenben ruccolát a Lidl-n, aldin, Tescón kívül én még nem láttam...

Névtelen írta...

Sziasztok!
Jó ez a saláta, de a kacsamáj még annál is jobb lehet!

medvedr

Mitzi von Küche írta...

Kecskére káposztát, Daróra szamócát...
Zsenge rucolát meg a Metroból.
A kombináció kellemes.

PO írta...

@Anica: ezt a ruccolás cuccot Gerdától tanultam. ;)

@Daró: szamóca, vagy földi eper nálunk. Más vidéken szamóca az erdőben, eper meg a kertben terem. Nálunk meg eper a fán terem. Nem tudok igazságot tenni a kérdésben, de szívesen bunyózok bárkivel :D
Nekem saját rukkolás nénim van (a telefonkönyvemben is így!), rászólok és másnap hozza az anyagot...

@medvedoki: ha tudnád, h együtt milyen brutál!

@Mitzi: szezonban csakis szabadföldit a R. Nénitől! Sokkal csípősebb, fűszeresebb, zamatosabb, mint az üvegházi olaszok.

Névtelen írta...

Ki fogom próbálni! A mi családunkban ketten szeretjük a ruccolát én és Lenke. Lenke egy sárgafülű ékszerteknős, aki fiú, neve a fületlenke becézése/rövidülése. Ennek ellenére ez meg lesz. Köszönöm a jó ötletet.
medvedr

Daróczi Imre írta...

Medve: nálunk hagyománya van a névadás mellélövésének, bár inkább véletlenül. A Barbi nevű kos, Anci nevű kandúr ékes bizonyíték, de még sorolhatnám....

anica inkognitóban írta...

Medvedoki, Daró: anyámék Robi nevű papagáját sem véletlenül kellett átkeresztelni Robertára :D