2010. november 20., szombat

Utánrúgás

A múltkor az önkifejezésnek azt a módját választom, hogy csináltam egy körözöttet.

Nem mondhatjuk, hogy hirtelen tört ránk az ősz, de én hirtelen, szinte az ősz vége felé döbbentem rá, jó sokat kell aludni addig, amíg újra körözöttet lehet csinálni, nagy zöldpaprikába töltve.

Láttam a piacon szép húsos, megpirult zöldpaprikát – hiába, a novemberi napsütés is képes csodákra – és vettem néhányat.

Én körözött-ügyben a Kövi Pál-féle receptet követtem sokáig, kisebb módosításokkal. Az Erdélyi lakoma c. könyben ezt így írja:

Hozzávalók: 25 dkg juhtúró, 25 dkg vaj, 25 dkg krémsajt, ¼ dl konyak, 1 dl sör, mustár, törött köménymag, pirospaprika, só.

A juhtúrót, vajat, krémsajtot jól elkeverjük. Köményt, mustárt, paprikát és sót is adunk hozzá, majd könnyedén belekeverjük a konyakot és a sört.  Formába rakjuk és a hűtőbe tesszük egy órára, ezalatt a sör könnyű erjedést indít el és a körözött megkeményszik.

Régen én is hasonlóan csináltam, de konyak nélkül. Aztán rájöttem, hogy a sör csak akkor indítana el könnyű erjedést, ha szűretlen és pasztőrözetlen lenne. De ilyet meg nem lehet kapni. Nem baj, azért megmaradt nálam a szűretlen búzasör használata. Főleg, mert a körözötthöz csak egy deci kell.

Ma így készítem:

Hozzávalók: 30-40 dkg juhtúró, 5 dkg vaj, 20 dkg túró, 10 dkg tejföl, 1 dl szűretlen búzasör, kömény, paprika, só, zöldhagyma. A töltéshez nagy halványzöld enyhén csípős paprika.



A vajat megolvasztom, majd a juhtúrót, túrót, tejfölt, vajat jól összekeverem. Megszórom köménnyel, paprikával, csipetnyi csípős paprikával, sóval és alaposan összekeverem. Ekkor a búzasört könnyedén (szeretem ezt a kifejezést, már Karinthy is nagyon bravúrosan alkalmazta a Micimackóban) hozzákeverem.
A nagy benga paprikák csumáját kivágom, vigyázva arra, hogy a csípős erét ne szakítsam ki. Beletöltöm a krémet, majd a paprikát fagylalttölcsér módra a kezembe veszem, az öklömet az  asztalhoz ütögetem, így a krém végig kitölti a paprikát. Beteszem a hűtőbe, ahol a töltelék megkeményedik és szépen szeletelhető lesz. Zöldhagymával, paradicsommal fogyasztjuk.

Természetesen makacs véleményem, hogy az enyém a világ legfinomabb körözöttje. És az a vélekedésem is elég szilárd, hogy akik csak tehéntúróval készítik, azokat a gyehenna tüze emészti majd el. Bizony, mondom néktek! :-)

Nektek van valami tuti, eddig 99 évre titkosított körözött-receptetek?

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

No ez igen furmányos recept, márcsak a búzasör miatt is... ki köll próbálni!!! :)

Aval