2011. október 3., hétfő

Ezt a füstre adom!

Itt van az ősz, újra itt van. Annyira el vagyunk foglalva mindenfélékkel, hogy alig vesszük észre, rég volt már ilyen szép őszünk. Örülnek a vénasszonyok, örülnek az indiánok és a hörcsögök is, mert nagyon gazdag termést tolhatnak be a spájzba.

Gyönyörű a dió mindenfelé, nem emlékszem ennyi roskadozó őszi diófára. A paprika is csodás, és akkor itt álljunk meg egy szóra!

Én nem szoktam befőzni, csak káposztát savanyítok és különböző paprika cuccokat teszek el. Itt van legelébb a zöldpaprika, ebből veszek szeptember elején egy kosárral, vegyesen zöldet, pirosat, csípőset, édeset, aztán apróra kockázva, kis porciókban megy a fagyasztóba.
Pritamin paprikából és cseresznyepaprikából készítettem sóval tartósítva amolyan házi Erős Pistát.
Hamarosan eljön a fűszerpaprika ideje is, arról már tavaly írtam. Ebben az évben is beszerezzük, már 20 éve ugyanonnan.

És még van egy figura. Most először próbálom ki, milyen a füstölt paprika. Vettem egy zacskó cseresznyepaprikát, két csomag csilipaprikát és két zacskó édes fűszerpaprikát. Ezeket felfűztük és nagy körültekintéssel előkészítettem a füstölést.



Szereztem először is egy kis zsák fűrészport, tölgyet. Az installáció úgy nézett ki, hogy a téglából agyaghabarccsal rakott tűzrakó helyemet egy sor téglával megmagasítottam, aztán egy grillrácsra ráhalmoztam a paprikafüzéreket. Egy kisebb tüzet raktam, aztán amikor kezdett kókadni, öntöttem rá sok fűrészport. Ez szépen lefojtotta a tüzet és elkezdett kegyetlenül füstölni*. Rátettem a paprikát és egy nagy kartondobozzal lefedtem az egészet (előtte alaposan megnedvesítettem).

És ez így ment vagy 4 órán át. A paprika a füstben felmelegedett, kicsit megpuhult, de nem főtt meg. Aztán a füzéreket szépen kiakasztottam az eresz alá. Este bevittem a garázsba, hogy a hűvös éjszakákon ne érje harmat, aztán minden nap újra kiakasztom. Nem tudom, mikor lesz olyan száraz, törékeny, de a füstöléssel eléggé meggyorsítottuk a száradást.


Következik a darálás. De az még odébb lesz.
És a próbálgatás! De arra még többet kell várni.

*Aki paprikát füstöl, az szomszédokat is füstöl. Nem árt, ha erre is gondolunk és a diplomáciai bonyodalmak elkerülése érdekében előre megbeszéljük a dolgot.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

..kíváncsian várom,hogy milyen lesz a füstölt paprikaőrlemény?!..
onlájn-háziasszony..:)

Névtelen írta...

Imre,
mi lett a paprikádból?
Boar

marta írta...

Sült kápia paprika-salátát ettél már?...Paprika vaslemezen megsüt,edénybe betesz,sóz,lefed(igy könnyen lejön a héja)..majd ha kihül..sós-cukros -ecetes-és egy-pár csepp olajos lét ráönt...egypár óra mulva finom!!!(meg kell égjen a paprika héja!)

PO írta...

Csináltam már ilyet, de nem volt türelmem cukros-ecetes öntethez, egy kis olaj került rá és kész.