2023. március 28., kedd

Télkergető táncház, Hosszúpályi, 230325

 

by PO

Tudtam jóelőre, hogy lesz, mikor lesz, hol lesz. Mégis késtem 8 percet…

Már a kanyarban hallottam a zenekar dübörgését, közelebb érve Puskás Laci direkcióit… betekintve a terembe pedig csak ropogó lábakat, suhogó szoknyákat (óóóazapirosszoknya!), táncolókat láttam! Senki nem ült, csak a büfések!

A hosszúpályiak ma délutánra egész szép kis műsorfüzért találtak ki. Volt itt kiszebáb égetés, sokadalom, meg örömködés afelett, hogy elégették a kiszebábot, tiszta erőből itt van a tavasz! Néptánccsoportok adták egymásnak a színpadot, meg a zenekart, így az ünneplő gyülekezet már délután óta hangolódott az estére.

 Ahogy elolvastam a plakátot, rögtön láttam, ez a táncház sikerre van ítélve. A recept az volt, hogy… na, ezt majd a végén!

A táncház hajdúsági tánccal kezdődött. Kívülállók nem nagyon ismerik ezt a helyi módit, sokan a szatmári táncok kilúgozott változatának tartják. Országos színpadokon is ritkán tűnik fel. De azért 2019ben egy dunántúli legény az aranysarkantyúért ilyet táncolt. Megmutatom:

 

Vajon hogy jutott eszébe? Talán úgy, hogy a párja eszébe juttatta – Nóri mégiscsak hajdúsági menyecske.

Egyébként a hajdúsági tánc tényleg nem olyan attraktív, mint a felkapott erdélyi táncok, de! Olyan a figurakészlete, hogy egy táncházban félórás tanítás után is elindulhatnak a párok, és önállóan táncolhatnak. Na, ennyit az élményteli bevonódásról ;)

Puskás Laci és Fanni alapos munkát végeztek, mert félóra elteltével a népség pörgött-forgott, énekelt, szóval már az első menetben felvették a táncház ritmusát.

Utána szilágysági táncok következtek. Mindegy is, hogy krasznai vagy tövisháti, jól tanulható mindkettő. Az ünneplő gyülekezet nagy élvezettel táncolta ezt is!

A magyarbődi rend egy kiadós énekléssel kezdődött. A menyecskék egy nagy karikázó kört alkottak, és úgy zengették a magyar nyelvterület legészakibb részéről származó, többszólamúvá vált dalokat. Sokak által ismert zenéről volt szó, én végig hallottam a terceléseket. A tánctanítással bevezetett tánc is hangulatosra sikeredett.

A mezőségi rendet is egy félórás tanítás vezette be. Ekkor már nem voltunk olyan sokan, mert ez már a táncház vége felé volt. De azért a táncolók lelkesedésén látszott, hogy ez az egyik kedvenc.

Kiszebáb égetésével kezdődött, kalotaszegi menettel fejeződött be a télkergető táncház. Mi remekül éreztük magunkat, a lehúzás után a rendezők arcán láttam a fáradt, megkönnyebbült mosolyokat, sóhajokat.

 


Ide a végére összeszedtem, mit tegyen az, aki egy jó táncházat szeretne rendezni.

· Keress egy jó nagy termet, ahová befér sok táncoló ember, a közelben sok autó parkolhat.

· Végy egy jó zenekart. A Bakator egy elég jó zenekar. Régóta ismerem őket, de amikor a nyáron hallottam Harangodon, hogy játszottak a Fordulj Kispej lovam táncegyüttes talpa alá, én a legjobbak között jegyzem őket. Azért a palatkai menetben én hiányoltam még egy brácsást… ;)

· Hívjátok Puskás Lacit és Lakatos Fannit táncot tanítani. Fannit piros szoknyában… Ha Laci nem ér rá, akkor valaki olyat, aki képes olyan szívvel, lelkesedéssel jelen lenni, hogy a gyerek táncház végén csöpög a kalapja karimájából a víz. Fanni mellett nagyon szeretjük Vajda Juditot is.

· Legyen etetés-itatás, de ezt egy esti programnál nem kell túlzásba vinni.

· Legyen jóelőre megfelelő hírverés, a közösségi médiában.

Még két dolgot nem érintettem. Ezekkel is kell foglalkoznom, mert szorgos olvasók számon kérik.
Az egyik a szoknyák kérdése. Nem vagyok egy divatdiktátor, de azt láttam, hogy akik olvasgatták az előző posztjaimat, azok nagyon szép szoknyákat öltöttek. Kivéve Fanni, aki mindig élményszámba menő szép szoknyákat visel, de ezt csak 15 percben tudnám összefoglalni...
A másik a zenekari hangzás, a sound. Mondtam már, hogy nem szeretem a villanygitárokat, meg a villanybrácsákat, de itt a teremméret és létszám indokolttá tette a hangosítást. Jó ízléssel megoldották, hallhatóan nem először hangosítanak népi vonószenekart.
Külön dicséret jár azért, mert a prímás állva játszott. Ádám tud valamit...

Ez jó táncház volt? Mindenképpen az, még sokáig emlegetjük. Köszönjük mindenkinek! Az elűzött tél azért visszakacsintott kicsit kedden délután, de nem bánjuk………………




Nincsenek megjegyzések: