2012. január 13., péntek

Ne csak együnk, igyunk is!

A minap kényszerűen várakoztam valahol. Hogy ne teljen az idő hasztalanul, gondolkodtam, elővettem néhányat az Univerzum nagy kérdései közül.
Miért viseltek sisakot a kamikáze-pilóták? És miért nem viselnek azok a bonyák, akik hangtalanul suhannak közöttünk elektromos kerékpárjaikon?

Utána meg az jutott eszembe, hogy itt, a blogon ne csak együnk, igyunk is! Innivalókról is kéne gondoskodni, de nem akarok belemenni a sör-bor-pálinka szentháromság erőterébe. Ezeket különben nem annyira értő módon fogyasztom, főleg a borokat kedvelem, ezzel inkább ösztönösen oldok meg cönogasztromómiai kérdéseket.

Múltba révedő tekintetem előtt sok érdekes, régi ital jelenik meg. Kumisz, ahogy ülök egy jurtában és a vendéglátóm kézbe adja a frissen telimert csészét.
Bozádsi! – kiáltok le isztambuli házam ablakából az albán bozaárusnak! Két litert mérjen nekem! (Érdekes, hogy a régi, alkoholos változatot épp Részeges Szelim szultán tiltotta be, de nem az alkohol miatt.)
Idős emberek mesélik, hogy 50-100 évvel ezelőtt még főztek a háziasszonyok sört. Amolyan házisört, persze.  Ez vajon milyen lehetett?
A régi időkben is voltak sörszerű alkoholos italok, nem a XX. század elejétől iszik sört a magyar. (Móricz Boldog emberében Joó György elmeséli, hogy egy vásárban ő hívta meg a paládi bírót egy serre, ami jól is esett néki, még nem ivott ilyet. Addig a férfiak rekkenő hőségben is pálinkát ittak, de ez a ser új divatot hozott. Szerintem itt a német hagyományokra épülő sör megjelenéséről lehet szó, az iparszerű gyártás termékéről.)
Az erdélyi kulinária világát is gyakran megidéző regényekben, írásokban említik a méhsert, valaha ez is nagyon kedvelt ital lehetett.
Tudtátok, hogy a korpaciberét nemcsak csorbák savanyítására használták, hanem nyári időkben a románok kedvelt üdítője?
Utána kéne nézni, hogy a kvasz tényleg olyan jó? Miért tekintik szívügyüknek az oroszok, hogy fennmaradjon a kólaszerű lónyálak szép új világában?



Szóval inni is kéne valamit. A napokban akadtam rá Fermentator blogjára, ahol az eddigi legjobb bozareceptet találtam. Ennek nyomán elindulok és én is készítek egy saját változatot.
Jó lenne felidézni néhány régesrégi italt, elkészíteni ezeket. Aztán összejönni és megkóstolni, hogy sokan megismerjék.

Ti mit innátok? És miért viseltek sisakot a kamikáze-pilóták?


Nincsenek megjegyzések: