2020. december 20., vasárnap

Következzenek immár az spenótos étkek

 by PO

Volt egyszer, régen egy érdekes kis étel. Egyszerű volt, mint a faék, egzakt, mint egy balegyenes. Spenótos töltelék került az óriás kagylótésztába, a töltelék ízesítése pedig szokatlanul pikáns volt. Egy Poczok nevű fickó ismertette meg velünk.

Nagy siker volt a családban, hasított egészen odáig, míg egyszercsak eltűnt az áruházakból az óriás kagylótészta.


Volt nagy sírás-rívás-fogcsikorgatás! Kétségbeesetten kerestem az alternatívákat. Kipróbáltam azt a megoldást, amikor a spenótos töltelékkel hajdinalisztes palacsintát (galette sarrasin) bélelek ki.
Bevált a dolog, ezen a képen épp füstön főtt tojással koronázva mutattam be az ételt.


A spenótot olyan tésztás környezetben is kipróbáltam már - többször is - amikor a rakott palacsinta figurája volt a minta. Jó ez a búzalisztes palacsintánál, a zablisztesnél és a véknyabbra sütött hajdinalisztesnél egyaránt. Így nézhet ki:


Következett a lasagne mintájú spenótos. Ez a változat is bevált. Én a lasagne szerkezetet rendszerint lebbencstésztával csinálom meg, jól működik így is. Arra kell ügyelni, hogy őrizzük meg a nagyobb darabokat, ne aprózzuk el a tésztát, mert akkor hosszú ideig tart összerakni az ételt, ami így "puzzle 2-3 év" játékká változik.
Így mutat a lasagne és a spenót házassága. Az ott a tetején egy pikáns sajtkrém, a poszt végén még írok róla.


Aki dolgozik vadkovásszal, szembesül azzal a helyzettel, hogy a szaporulatot rendre ki kellene dobni. Mi, takarékosabb szemléletűek azonban ezt külön összegyűjtjük és hetente próbálkozunk valami hasznosítási lehetőséggel.
Készítettem már ételt úgy, hogy a spenótos töltelék fundamentumát a kimaradt kovász adta. Felhasználás előtt megetettem liszttel, majd néhány óra múlva kanállal rétegeztem egy lasagne sütő edénybe.


Telt-múlt az idő, már teljesen lemodtam az eredeti ötletadó óriás kagylótésztáról és új formátumú ételek kerültek az étrendünkbe.
Ám egyszercsak betoppant egy igazi Tündér, és azt mondta: hoztam óriás kagylótésztát! Örömömben megölelgettem ezt a Tündért, azonnal elő is vettem a régi receptet és együtt örömködtünk a felidézett emléken.



Én alapvetően kétféle spenótos tölteléket készítek.

Legkényelmesebb, ha fagyasztott alapanyagot használunk. Ínyencek a spenótpürét készíthetik friss, leveles spenótból is, párolás után pürésíthetjük aprítógépben, botmixerrel, vagy pesztós mozsárban is. 

Az egyik a megszokott, hagyományos íz, amikor a spenótpürét kellően sűrűre főzzük és fokhagymával ízesítjük.

A másik, a pikáns ízű töltelék spenótpüréből, juhtúróból és mazsolából készül. 
Ehhez én mindig készítek egy sajtkrémet is, ami mindig külön adok hozzá az ételhez. A kagylótészta töltésénél a tetejére teszem, a többi, szeletelt adagnál pedig rácsorgatjuk.
A sajtos mártás úgy készül, hogy kékpenészes sajtot olvasztok, kétszer annyi semleges krémsajttal kikeverem, szerecsendióval ízesítem. Ehhez a dió is remekül illik. És a száraz fehérbor.

 

Nincsenek megjegyzések: