2020. december 7., hétfő

Még nem késő

 by PO

Késő ősz, sőt! télelő van már, hiszen a második ádventi gyertya is ég. Ennek ellenére még mindig olyan szép padlizsánt látok a piacon, hogy eszembe juttatják a nyári jóféle padlizsán krémeket. Ne firtassuk, honnan kerül ilyenkor padlizsán, a lényeg, hogy még őrzi még a nyár ízeit, és az ára sem horror... Érdemes még próbálkozni egy padlizsánkrémmel, ha már a zavaros nyáron nem jutott eszünkbe.

Én a nyáron többféle krémet is kipróbáltam, mindegyik izgalmas kulináris kaland volt. Jött a nagy felismerés, hogy a sült fokhagyma egy ilyen ételben mondhatom, kötelező. Így persze szembemegyek azokkal, akik nyersen szeretik beletenni a fokhagymát, de legyetek már megértők: nálam ez a nyár egyik nagy felfedezése volt!

Jöjjön most itt két remek példázat. Amiket nem felejtettem el megörökíteni.

Az egyiket Ricsi séf egyik étlapja ihlette, ahol azt olvastam, hogy "füstös padlizsántatár"... Kíváncsiskodásomra Ricsi mindössze annyit válaszolt, hogy grillen sütjük meg a padlizsánt is, meg a fokhagymát is, és tartárral keverjük ki.

Nálam ez úgy valósult meg, hogy raktam a kerti főzőhelyemen egy nagy tüzet, elégettem egy kosár fát, majd ennek parazsánál megsütöttem a padlizsánt, mellette az alufóliába csomagolt egész fej fokhagymákat.

Cselek és fortélyok:
- közel azonos nagyságú padlizsánokat válasszunk, így szinte egyszerre sülnek meg;

- nem kell megszurkálni, de 10 prcenként mozgassuk meg, forgassuk, és tegyük a parázs fölött más helyre;
- a padlizsán sülésekor szükség van egy pirinyó égett, szenesedett héjra is, ezek teszik teljessé a parázson sütés ízélményét.

A padlizsánt megtisztítjuk, a fokhagyma gerezdeket kinyomkodjuk, összevegyítjük.
A rusztikusabb textúra érdekében villával is összetörhetiket. Ha valaki a simább krémet kívánja, aprítógépben is zúzhat. Én sót és borsot tettem bele.

No, a majonézzel is lehet játszani. A biztonsági játékosok készítsék közönséges napraforgóolajjal. Az ínyencek vállaljanak be egy jóféle csípős-fűszeres olívaolajat. Az igazi kalandorok próbálják meg hidegen sajtolt napraforgó olajjal. Mondom: nagy kaland!

Ez a változat nálam így mutatott:


Ez a másik recept egy törökös ízlésű padlizsánkrémet ad. 

Itt is parázson sütöttem a padlizsánt, meg a fóliába tekert fokhagymát.

A padlizsán tisztításánál külön vettem a kissé még keményebb (de megpárolódott) húsát, azokat felkockáztam. A lágy részt kikevertem a sült fokhagymával, sóztam, borsoztam, esetleg füstölt paprikáztam is, finomutalásféleképpen. Végül belekevertem a kockára vágott részét is.
Egy kissé darabos textúrájú krém lett az eredmény.
Mentás joghurttal tálaltam.

Ilyen lett:


Persze ezek a jó ízek mit sem érnének, ha nem valami vadkovászos kenyéren, pirítóson jeleníteném meg! Az év elején a régimódi gyökérkenyeremet megújítottam, majd a járványos-karanténos tavaszban csatlakoztam egy kovászolós szektához, de ez majd egy másik történet lesz...

Az év másik nagy felfedezése így néz ki:


Grillezzetek! Kovászoljatok! És a bezártságtól megnyúlt arcotok fényre derül!

Te milyen borral kínálnád?


Nincsenek megjegyzések: