2020. december 3., csütörtök

Borban úsztattam halakat

by PO

Te hányféle hallevest készítesz?

Én főzök halászlevet, meg néha tárkonyos hallevest. Ez kevés, a magyar konyhai hagyományainkban sokkal több halleves volt. A paprikás halászlé azonban mindegyiket elfeledtette.

Ez a szegényes mai választék nem hagyott nyugton, keresgetni kezdtem régi halas receptek, leírások között. Tetszett az az elterjedt megoldás, hogy a halat mindenféle borban főzték, néhány fűszerrel ízesítették.

Először egy olyan receptet próbáltam ki, amikor a pontyszeleteket vörösborban főztem meg, babérlevéllel, borssal, citrommal ízesítve. A végeredmény nem tetszett, túl savas lett a lé. Gondolkodtam, hogy legközelebb felhígítom a főzőlevet hal alaplével. A másik irány az lehetne, hogy vörösbor redukcióval dolgozok.
Még nem volt másik próbálkozás, de azért az ételt megtmutatom. Igazi fézbúkos produkció: szebb, mint amilyen finom.


Okultam, legközelebb a főzőlé hal alapléből és száraz fehérborból állt. Nem hegyaljai borokat, hanem kevéssé savas Egri Csillagot használtam.

Vajon hagymát pirítottam, majd fehérborssal ízesítettem. Felöntöttem alaplével és fehérborral. Beleengedtem a sózott pontypatkókat.
Amikor felforrt, petrezselyemmel, sárgarépával, brokkolival és zellerrel gazdagítottam, a sóját beállítottam, kis-közepes lángon készre főztem. A legvégén homeopátiás mennyiségű sáfránnyal ajándékoztam meg.

Erről az ötletről azt olvastam valahol, hogy Jahni Lászlótól, a Kistücsök séfjétől származik. Igaz vagy sem, remek halleves lett belőle. Később is ugyanígy főztem meg, citromlé hozzáadásával még nem is próbálkoztam, annyira elégedett voltam a leves harmónikus ízeivel.


Próbálkozzatok, keressetek másféle íz-kalandokat is a halételek világában! Én mondom, megéri.

Nincsenek megjegyzések: